| | |
ZÁKLADNÍ A DALŠÍ NABÍZENÉ SLUŽBY |
|
|
|
Diagnostická činnost |
|
|
|
Jedná se o zhodnocení stavu a situace klienta. Nalézá se potenciál a zdroje dítěte, jeho rodiny a širšího sociálního prostředí. Na základě diagnostiky se stanovují cíle, vybírají se vhodné intervence, vytváří se individuální výchovný plán. |
|
|
|
Intervenční činnosti – poradenské, výchovně-vzdělávací, terapeutické |
|
|
|
Pracovníci střediska poskytují poradenské služby s cílem zlepšení orientace klienta v problému. Klient za podpory pracovníka hledá možnosti řešení svého problému, dozvídá se o svých právech a povinnostech, získává emoční a sociální podporu, je motivován k práci na změně, dostává se mu informací o dalších možných službách (psychologických, zdravotních, sociálních apod.). Jedná se hlavně o poskytnutí informací, rad, doporučení, případně zprostředkování navazujících služeb. Poradenská služba je nejčastěji realizována formou osobního setkání, může být poskytnuta také telefonicky nebo emailem. |
Hlavním cílem výchovně-vzdělávací činnosti je předcházení, zmírňování nebo zastavení poruch chování či rizikového chování. Je podporován osobnostní rozvoj v oblasti sociálních dovedností a v oblasti intrapsychické. Jedná se o komunikativní dovednosti, vytváření přátelských vztahů, posílení rodičovských kompetencí, rozvíjení citové vazby mezi dítětem a rodičem, zvládání stresu, frustrace, zátěže, hněvu, agrese, posilování sebeúcty, zvyšování zdravého sebeuvědomování apod. |
Mezi hlavní formy práce v našem středisku patří individuální a rodinné konzultace. Každé rodině nebo jednotlivci je přidělen klíčový pracovník, který zajišťuje koordinaci poskytovaných služeb. Konzultace probíhají hlavně s ním, podle potřeb i s dalšími pracovníky. Komunikuje s pedagogy školy a s dalšími institucemi a odborníky. Konzultace probíhají většinou přímo v prostorách střediska, obvykle trvají jednu hodinu. Způsob, intenzita a délka spolupráce však závisí na řešené problematice. |
Pracovníci střediska nabízejí jednotlivým klientům možnost účasti ve výchovně vzdělávacím programu skupinovou formou práce. Předem bývá stanoven cíl, cílová skupina, délka programu, místo realizace a další podrobnosti. |
Snahou pracovníků střediska je klienta doprovázet a vést. Nepřicházejí s řešením jeho obtíží, ale provází klienta a pomáhají mu nalézt jeho vlastní způsob, jak situaci zvládnout. Podporují klientův osobnostní rozvoj, pomáhají mu posílit své kompetence a možnosti. Napomáhají fungování sociálních a rodinných vztahů klienta. Cílem je, aby klient porozuměl sám sobě a také obtížím, s kterými se potýká a našel vlastní východisko a sílu k jejich překonání. |
V případě potřeby se pracovníci střediska věnují celým třídním kolektivům základních a středních škol (preventivní a intervenční programy, adaptační a kohezivní pobyty). |
|
|
|
Metodická činnost |
|
|
|
Cílem metodické služby je podpora a edukace pedagogů v oblasti příčin a možností předcházení, zmírňování nebo zastavení poruch chování nebo rizikového chování, která směřuje k nalezení optimálních postupů pro práci s dítětem. Jedná se o individuální nebo skupinové konzultace. |
|
|
|
Další činnosti |
|
|
|
• spolupráce s institucemi zaměřenými na prevenci rizikového chování a ostatními pomáhajícími regionálními institucemi |
• aktivní účast na případových konferencích a výchovných komisích |
• kariérové poradenství pro žáky základních a středních škol |
• práce s metodikou Zipyho kamarádi – učíme se sociální dovednosti a řešit obtížné situace (pro věk 5-7 let) |
• práce s metodikou Jablíkovi kamarádi – učíme se sociální dovednosti a řešit obtížné situace (pro věk 7-9 let) |